Test met topathleet: BMW X5 M

BMW M

BMW X5 M

Een ware topathleet loopt niet te koop met zijn prestaties. Nee, die doet ’t het gewoon. Met hart en ziel topprestaties leveren als het nodig is. Maar voorkomend en ingetogen in alle andere gevallen. Deze eigenschappen gaan ook op voor de BMW X5 M 4.4. V8 in de bijzonder kleurstelling waarin Otto de Gooijer hem te koop aanbiedt. Natuurlijk ziet de liefhebber gelijk dat het hier om een topmodel gaat. Maar zo in een beschaafde kleurcombinatie kan je ook prima in een (maat) pak met dit 575 pk-kanon op pad. Otto de Gooijer test ‘m voor u. Stap maar snel in.

In deze test geen ruimte voor ratio, een BMW X5 M 4.4 V8  koop je met je hart. Een ware topsporter die de legendarische M-Serie van BMW naar boven afrond. De X5 M is gebaseerd op de sportieve maar ook comfortabele ‘gewone’ X5. Een stoer gelijnde auto die je verwend met een hoop comfort, luxe en hoge prestaties. De M-versie gooit het in zekere mate over een andere boeg. De BMW-techneuten hebben de auto ontworpen om maximale, compromisloze prestaties te leveren Daar staat hij. Met indrukwekkende velgen en een paar subtiele details die verraden dat dit een ’echte X5 M’ is. Denk aan de vier uitlaatpijpen, de kleine M-badges en de blauwe remklauwen. Starten maar.

Autobahn
Op pad richting het Oosten. Juist ja, de auto moet gewoon even terug naar z’n geboorteland. Want alleen daar kan het maximale prestatiepotentieel benut worden zonder direct je roze pasje) in hoeft te hoeven. De stoelen zijn geweldig. Werkelijk alles is elektrisch verstelbaar en regelbaar waardoor je simpelweg fantastisch zit. Maar in een X5 M wil je achter het stuur! De dreigende grom verraadt dat er hier iets heel bijzonders onder de kap zit. Een opgefokte V8 met 575 pk’s. Op de A12 merken we daar hoegenaamd niets van. De auto met sequentiële versnellingsbak sukkelt rustig mee in de lange stoet Nederlands sukkelverkeer. Dankzij de volledig zelf te customizen karakteristieken (besturing, schakelmomenten, vering) kun je een ‘Hollands programmaatje’ maken met zachte vering en weinig toeren. Bij grens zetten we ‘m echter gelijk in de sportstand. Time for action. Een dikke grijns verschijnt op onze gezichten. De machtige V8 spant z’n spieren en gaat er met een ijzingwekkende brul vandoor.

Topprestaties
Het tractiecontrolelampje knippert (bij 150 km/u op droog wegdek!), de besturing staat op standje haarscherp en de vering wordt stug. Dankzij de al genoemde versnellingsbak hoor je bij het wisselen van het verzet een plofje in de uitlaat. Cool! Ondertussen klimt de snelheidsmeter angstaanjagend snel richting waarden die in Nederland goed zijn voor jarenlange eenzame opsluiting. Ongelofelijk hoe gemakkelijk deze auto hard gaat! In het Duitse achterland rijden we over verlaten landweggetjes weer richting de Nederlandse grens. Je waant je ook op deze wegen in een compact GTI’tje ondanks de flinke afmetingen van de BMW. Lichtvoetig en razendsnel. Onvervalst rijplezier en toch zo beschaafd dat je er ook je (schoon)moeder mee naar de Albert Heijn kunt laten rijden. Dat is de BMW X5 M. Duur? Tsja, dit exemplaar uit 2016 is niet voor iedereen weggelegd. Maar als je je het kan permitteren, is hij elke euro dubbel en dwars waard. Dat kunnen wij in ieder geval vaststellen na een heerlijke testrit!\

Meer weten? Klik hier!

 

Technische gegevens

BMW X5 M 4.4 V8

Motor:  8 cilinders in V-vorm, 4.395 cc
Vermogen:  423 kW, 575 pk
Prestaties: 0 – 100 km/u: 4,2 seconden, topsnelheid 250 km/u
Prijs: € 119.950,- , bouwjaar 2016, Ekris-BMW geleverd