Het gaat niet meer lang duren voordat de eerste vrieskou ons land bereikt. Dat betekent dat met name auto’s die buiten staan in goede conditie moeten zijn. De accu is misschien wel het meest cruciale onderdeel. Otto de Gooijer vertelt je waarom.

De ontwikkeling van accu’s gaat snel, ze worden steeds beter en gaan minder snel stuk. Toch zijn er jaarlijks duizenden mensen die naar hun werk willen gaan en er achter komen dat de accu leeg is. Een accu heeft net zoals een harde schijf een levensduur (ongeveer 4-6 jaar) en zal dus ook niet eeuwig blijven werken. Vooral in de winter is de kans op een kapotte/lege accu groot. Onder het vriespunt levert de vriendelijke spanningsbron nog maar 65% van zijn capaciteit. Met deze tips  geef je de accu een goede oude dag.

Controleer de accu

Voorkomen is beter dan genezen, controleer je accu dan ook regelmatig. Met een spanningsmeter check je of er nog genoeg spanning op staat. Bij een draaiende motor is een spanning van ongeveer 14 volt gewenst. Is de waarde veel lager, dan is de kans groot dat er iets mis is met de dynamo of accu. Controleer ook de leeftijd van het zwarte kistje, accu’s ouder dan 4 jaar begeven zich in de gevarenzone.

Vermijd korte ritten

Ritjes korten dan een half uur zijn niet goed voor de accu. Voor die tijd komt de accu namelijk niet op bedrijfstemperatuur en is opladen nog niet, of slechts beperkt mogelijk. Auto’s die veel kleine afstanden rijden laden de accu dan ook maar nauwelijks bij. Dat gaat op ten duur voor problemen zorgen.

Doe een warming-up

Het klinkt bizar maar gezonde accu’s leven langer met ochtendgymnastiek. Als je voor het starten je lampen even drie minuten laat branden zal de accu zich al lekker in het zweet werken. Doordat-ie zo op bedrijfstemperatuur komt, zal er een hogere startstroom geleverd kunnen worden en treed er minder slijtage op.

Zet je start-stop systeem uit

Een start-stop systeem vraagt veel van de accu. Bij elke start moet er weer een piekspanning geleverd worden. Ondanks dat auto’s met dit systeem een accu hebben die er op berekend is, kan je het in de winter maar beter uitzetten. Veel start-stop systemen doen dit uit zichzelf, anders kan je het altijd handmatig doen.

Hang je accu aan de lader

Ga je de auto voor lange tijd niet gebruiken? Hang de accu dan aan een druppellader. Zo voorkom je dat-ie leegloopt en daardoor kapot gaat. Ook als je veel korte ritten rijdt of vaker met de fiets gaat is het handig je accu af en toe eens bij te laden met een lader. Je auto binnen parkeren is natuurlijk altijd goed, zo krijgt kou helemaal geen vat op je accu.