Franse (r)evolutie

Al ruim 20 jaar een begrip in de middenklasse: de Renault Mégane. Genesteld in de ongelofelijk fijne sportstoelen van de nieuwste Renault Megane, kan je alleen maar onder de indruk raken van deze versie van deze Fransoos. Deze editie weet te overtuigen met een verleidelijke cocktail aan eigenschapen: mooi gelijnd, compleet uitgerust, goed afgewerkt en fair geprijsd. Nu te koop bij Otto de Gooijer!

Die dikke en fraai beklede sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen genereren een uitstekende zijdelingse steun en zijn een onderdeel van het GT-Line pakket. Een sportief getinte uitvoering die is voorzien van diverse begeerlijke extra’s zoals 17 inch lichtmetaal, blauwe accenten in het interieur en aangepaste voor- en achterbumper. Gezien de geboden waar en de hoeveelheid opties, is de GT-Line een aanbevelenswaardige uitvoering.

Optioneel is het Renault R-Link multimedia systeem met groot en snel werkend touchscreen. Een feilloos werkend systeem dat z’n meerprijs dubbel en dwars waard is. Mooi detail is de ambinance verlichting met zacht blauwe gloed in de middenconsole en portieren. Het geeft de auto een hoogwaardige en chique uitstraling. Sowieso voelt het interieur zeer goed aan dankzij het gebruik van mooie zachte materialen. Het geheel steekt goed in elkaar waardoor het met de kwaliteitsbeleving in deze Renault wel goed zit. Het interieur is ruim zat voor een gezin met een paar kinderen. De praktische kant van de Mégane wordt ook benadrukt door een ruime kofferbak die bovendien heel simpel verder uit te breiden is. Rijden doet de Megane als de beste. Onder de motorkap een prettige 1.5 DCi-motor met 110 pk. Het blokje is in vele Renault-modellen terug te vinden en heeft inmiddels ruimschoots zijn sporen verdiend. Zuinigheid met vlijt gaan hierbij hand in hand.  De dieselmotor heeft een hoog koppel bij een laag toerental waardoor soepel en zuinig rijden net zo vanzelfsprekend is als een keertje lekker doorhalen. Een fijne krachtbron die weet te overtuigen en voor het gezapige Nederlandse verkeer meer dan genoeg vermogen levert.

Overtuigen doet de Megane ook met z’n verschijning. Net als bij z’n grotere broer wordt de voorzijde gesierd door een mooie en imposante neus, een hippe, hoge taillelijn en een goed geproportioneerde ‘derrière’. Het geheel weet aangenaam op het netvlies te branden. Renault verdient complimenten op designgebied en schiet mijns inziens volledig raak met deze nieuwe designkoers.  We trekken tijdens de testrit aardig wat bekijks en dat geeft wel aan dat de vormgeving bij veel mensen in de smaak valt. Al met al moet het wel heel gek gaan lopen wil deze Renault geen succes gaan worden. Hij ziet er goed uit, rijdt heerlijk en is goed geprijsd.  Otto de Gooijer laat u graag kennismaken met deze nieuwste aanwinst.

 

Technische gegevens

Renault Mégane Estate DCI 110 GT-Line

Motor: 4 cilinders, 1.461 cc

Vermogen: 81 kW, 110 pk

Koppel: 250 Nm bij 1.750 toeren

Prestaties: 0 – 100 km/u: 11,3 seconden, topsnelheid 188 km/u

Prijs: € 8.750,- (Bouwjaar 2012, 112.000 km)