Otto de Gooijer in Rhenen is een van de weinige bedrijven die walnutblasting aanbiedt. Dit is een bewezen effectieve methode om het inlaattraject van de motor met behulp van een walnootgranulaat (beter bekend als walnutblasting, walnootstralen, of inlaatreiniging straalmethode) voor 100% te reinigen. Dit in tegenstelling tot vloeibare inlaatreinigers die de ingebrande koolaanslag niet oplossen. Het resultaat? Een gunstiger brandstofverbruik, lagere CO2-uitstoot, meer vermogen, minder uitlaatrook en een soepelere werking van de motor.
Met name motoren met direct inspuiting krijgen last van ‘carbon build up’ (koolafzetting in de inlaatkanalen). De oorzaak hiervan is dat de injectoren niet meer inspuiten voor de kleppen maar direct in de cilinders. Oliedampen die worden meegevoerd door o.a. de carterventilatie slaan neer op de inlaatkleppen en tegen de wanden van het inlaattraject. Hierdoor ontstaan er vernauwingen die uiteenlopende storingen kunnen veroorzaken. Andere gevolgen van de koolafzetting zijn een verminderd motorvermogen, een onregelmatig draaiende motor, meer brandstofverbuik en een matige gasprespons. Door onze technische specialisten met behulp van de juiste apparatuur een walnutblasting behandeling te laten uitvoeren, wordt elk inlaatkanaal gestraald met een zacht soort straalzand van walnootgranulaat. Op deze manier wordt alle koolaanslag verwijderd en het geeft de garantie dat alles echt schoon wordt. Bovendien kan de walnutblasting worden uitgevoerd zonder de cilinderkop te demonteren en worden de inlaatkanalen en kleppen niet aangetast.
In de werkplaats bij Otto de Gooijer in Rhenen hanteren we een speciaal traject in het geval van een walnutblastingbehandeling. Onze specialisten doorlopen nauwkeurig en stap voor stap een vast traject wat garant staat voor een succesvol eindresultaat. Dat start met een diagnose voorafgaand aan het stralen. De auto wordt uitgelezen op storingen. Daarna volgt een uitgebreide proefrit t waarbij er aandacht wordt gelegd op diverse meetwaarden zoals pingelen, misfires, turbodruk en inspuiting. Uiteraard zijn onze diagnosespecialisten zéér scherp op de loop van de motor. Zo ontstaat er een compleet beeld van de mate van te verwachten vervuiling. Hierna gaat de auto de brug op en worden de nodige onderdelen gedemonteerd om direct zicht op de kleppen te hebben. Denk hieraan aan het inlaatspruitstuk en alle omliggende onderdelen die de toegang hier naartoe belemmeren. Ook worden alle open leidingen en gevoelige onderdelen afgedopt, afgedekt en afgeplakt zodat hier geen walnootgranulaat deeltjes in terecht kunnen komen. De te reinigen kleppen worden door middel van het handmatig verdraaien van de krukas in gesloten positie gebracht. Hierna kan het straalproces beginnen. De kleppen worden met een speciale tool met walnootgranulaat gestraald. Hierdoor ontstaat een 100% schone klep. Daarna worden de inlaatkanalen behandeld met speciale borstels om vervuiling in de toekomst minder hard te laten hechten aan de randen van de inlaatkanalen. De gedemonteerde onderdelen worden weer teruggeplaatst en waar nodig worden weer nieuwe pakkingen gemonteerd.Indien gewenst bespreken we graag uitgebreid met u de aangetroffen foutcodes en de ervaringen van onze diagnosespecialisten met uw auto. Wilt u meer weten over de behandeling, dan leggen we u graag het doorlopen proces uit inclusief de bijbehorende rapportage.
Walnutblasting is de enige effectieve methode om ALLE koolafzetting te verwijderen. Alle andere vloeibare inlaatreinigers die aangeboden worden halen het grootste gedeelte van zachte koolaanslag weg, maar lossen niet de ingebrande koolaanslag op en dan met name de aanslag op de kleppen. De behandeling is 100% veilig voor de motor aangezien er niets meer in de motor gezogen wordt en het geeft garantie dat echt alles brandschoon wordt.
De bewezen voordelen op een rijtje:
Mocht u twijfelen of een behandeling nodig is bij uw auto, dan kunt u altijd contact opnemen met ons. Onze technische specialisten staan u graag te woord! Stuur gerust uw vraag naar info@ottodegooijer.nl